Tavaszi fáradtság – ItthonOtthonVan.hu

ItthonOtthonVan.hu

Ma 2019. augusztus 22., csütörtök, Menyhért napja van.

Programsoroló

Rovatok

Régiók

Tavaszi fáradtság

Sokunkkal előfordul, hogy úgy érezzük, elfogyott az erőnk, nemhogy kreatív munkára és sportra, de a napi rutinra sem jut elég energiánk.

Ráadásul hiába próbálunk rájönni, vajon miért vagyunk ennyire fáradtak, nem találjuk az okát. Az alábbiak talán segítenek választ kapni a miértekre és lendületbe hozni a hétköznapokat. A szakemberek szerint a krónikus fáradtságnak számos oka lehet az alváshiánytól a nem megfelelő étrenden és a mozgáshiányon át egészen a diagnosztizálható betegségekig. Nem egyedi probléma, a felnőtt lakosság közel 20 százaléka érzi rendszeresen fáradtnak, kimerültnek és kialvatlannak magát. Sokan akkor rogynak le a kanapéra és „mozdulni sem tudnak”, amikor hazaérnek a munkából, de vannak, akik már a munkaidő második felében sem tudnak koncentrálni a feladataikra. De vajon mitől érezzük ennyire fáradtnak magunkat? Szakértők szerint az alváshiány vagy a nem megfelelő minőségű alvás alapvető oka lehet a napi szinten jelentkező fáradtság érzésének. A 18 és 60 év közötti felnőtteknek naponta 7 vagy több órát kell aludniuk optimális esetben. Az éjszakai alvás elmaradása nemcsak krónikus fáradtsággal, hanem teljesítményromlással, koncentrációs zavarokkal és komoly egészségügyi következményekkel is járhat, utóbbiak közé tartozik a magas vérnyomás, a depresszió, a szívbetegség és a stroke kockázatának növekedése. Aki túl keveset vagy nyugtalanul alszik, fordítson kiemelt figyelmet a rendszeres alvási rutin kialakítására (mindig ugyanakkor feküdjön le és keljen fel), mellőze a napközbeni szunyókálást, korlátozza a koffeintartalmú italok fogyasztását, és igyekezzen megteremteni az ideális alvási körülményeket (friss levegőjű, nem túl meleg és lesötétített szoba). A fáradtság megszüntetésének legegyszerűbb módja az étrend módosítása. Az egészséges és kiegyensúlyozott étrend, az életmódunknak és fizikai állapotunknak megfelelő táplálkozás segít a fáradtság leküzdésében. Ehhez elengedhetetlen, hogy egészséges ételeket válasszunk: gyümölcsök, zöldségek, magvak, fehérje és tejtermékek. Figyelni kell a megfelelő kalóriabevitelre, amelyet nemünk, életkorunk, súlyunk és aktivitási szintünk alapján kell meghatározni. A túl kevés kalória éppolyan káros lehet, mint a túl sok fogyasztása. Érdemes csökkenti a cukor- és a fehérliszt-bevitelt, és a vörös húsok helyett inkább szárnyasokat vagy halat választani. Érdemes minél több teljes kiőrlésű magvat, barna rizst, zabpelyhet, bulgurt fogyasztani. Fontos a napi ötszöri, kis adagokban történő étkezés és a megfelelő folyadékbevitel is. Amikor utolér minket a nyomasztó fáradtság, az tűnik a legjobb ötletnek, ha leülünk a kanapéra és feltesszük a lábunkat. Pedig ha hiszik, ha nem, ilyenkor sokkal hasznosabb, ha inkább felállunk és mozogni kezdünk, tornázunk vagy sétálni indulunk. A sport és az edzés segíthet az energia növelésében és a fáradtság elűzésében. Szakemberek szerint minden felnőttnek minimum heti 2 óra mérsékelt intenzitású edzésre van szüksége, ideális elosztásban ez heti 2–3 alkalmat jelent. Érdemes minél előbb rászánni magunkat a rendszeres mozgásra, kezdhetjük napi 10 perces sétával, majd emelhetjük az adagot napi 30 percre és idővel akár futásra is válthatunk. A munkahelyi, pénzügyi vagy családi problémák, az új élethelyzetek és a megszokott rutin felborulása mindannyiunk életében jelen vannak. A túlzott stressz fizikai és érzelmi kimerültséghez vezethet. Persze előfordulhat az is, hogy egy kis adrenalinlöket éberebbé tesz minket. A stressz azonban csak akkor jár pozitív hatással, ha rövid ideig tart. Az állandó, hosszan tartó stressz fizikai és érzelmi kimerültséget, rosszabb esetben betegséget is okozhat. Aki sokat aggódik és idegeskedik, annak az életében állandó szereplő a migrén, a gyomorfájás és az éber alvás. Aki változtatni szeretne ezen, annak először is meg kell keresnie a stressz okát, majd amennyire lehet, távol tartani magát a stressz forrásától. A fizikai aktivitás is remek stresszoldó, ráadásul endorfinokat szabadít fel. A krónikus fáradtságot betegség is okozhatja. Állandó levertséget okozhat a depresszió, a vérszegénység vagy a vashiány, a szívbetegségek, a vitamin- és az ásványianyag-hiány, a cukorbetegség vagy a pajzsmirigy nem megfelelő működése is. Krónikus fáradtság esetén érdemes orvoshoz fordulni.

Kiemelt partnereink

Szálláskereső
Keresés

Régió

Akció típusa

Hirdetés

© 2004–2019 Feszt-House Kft. | Médiaajánlat | Impresszum