Hírek – ItthonOtthonVan.hu

ItthonOtthonVan.hu

Ma 2022. június 26., vasárnap, János napja van.

Programsoroló

Rovatok

Régiók

Hírek

„Bárcsak én is ilyen jól tudnék angolul, de nekem sajnos semmi nyelvérzékem!” – hangzik el gyakran a mondat a beszélgetésekben. De vajon mekkora szerepet játszik valójában a tehetség a nyelvtanulásban? Tényleg mindent a sokat emlegetett nyelvérzék határoz meg, vagy ez csupán egy kifogás?

„Valóban vannak, akik könnyen tanulnak nyelveket. Sokakra azonban már fiatalkorukban rásütötték a bélyeget, hogy »Á, neked nincsen nyelvérzéked!«. Innentől kezdve emögé bújnak, ezzel takaróznak. Pedig a valóságban nem csak a nyelvérzéken múlik, hogy elsajátítunk-e egy idegen nyelvet” – mondja Juba-Nagy Ágnes, a Don’t Panic Nyelviskola-hálózat szakmai vezetője.

De mit mutatnak a kutatási eredmények? Nyelvérzék létezik ugyan, ám távolról sem az egyetlen szükséges tényező a sikeres nyelvtanuláshoz. A motiváció és a vele járó szorgalom, a pozitív hozzáállás akár fontosabb is lehet, mint a nyelvi tehetség. A kognitív képességek közül hasznát vesszük a memóriánknak és az intelligencia egyéb megnyilvánulásainak, például a nyelvelemzési képességnek vagy a kommunikációs készségnek is. Utóbbi ráadásul jól fejleszthető. Számít emellett számos egyéb adottság is: például a zenei érzékünk, az anyanyelvünkön való beszéd- és íráskészség, de az is, beszélünk-e már egy másik idegen nyelvet.

Elmondható tehát, hogy a bátorság, a nyitottság és az intelligencia együtt határozzák meg a nyelvtanulási képességünket.

„Volt olyan tanulónk is, aki 12 évig tanult angolul, de egy pohár vizet sem tudott volna kérni. Amint azonban kikerült a közoktatásból, és életbe lépett nála a belső motiváció, talált egy megfelelő módszert. Pár hónap alatt elérte a középfokot, és letette a külföldi munkavállaláshoz szükséges nyelvvizsgát” – teszi hozzá a nyelviskola vezetője, aki úgy gondolja, ő maga is a szorgalom és a kitartás által jutott magas nyelvi szintre.

Példát vehetünk a poliglotokról

Juba-Nagy szerint az is elképzelhető, hogy nem a megfelelő nyelvtanulási stratégiát használjuk. Egy vizuális alkatú tanulónak például nem az a leghatékonyabb, ha a szótárfüzetbe jegyzeteli ki a tanult szavakat. Ehelyett készíthet például szókártyákat, hogy a képek segítségével vésse őket a memóriájába. Nem szabad lebecsülnünk a gyakorlás jelentőségét sem: a tanult szavak 60 százalékát elfelejtjük, csak az ismétlés által rögzülnek igazán. „Érdemes példát venni a sok nyelven beszélő poliglotokról, akik éppen azért tudtak ennyi nyelvet megtanulni, mert sokféle stratégiát alkalmaznak. Ide tartozik az élményalapú tanulás, az anyanyelviekkel való beszélgetés, a folyamatos feladatmegoldás. Ez teszi a nyelvtanulást a leghatékonyabbá, ezért a nyelviskolákban mi is arra törekszünk, hogy »körülvegyük« a tanulókat az angol nyelvvel” – zárja Juba-Nagy Ágnes.

Kiemelt partnereink

Szálláskereső
Keresés

Régió

Akció típusa

Hirdetés

© 2004–2022 Feszt-House Kft. | Médiaajánlat | Impresszum